SEO | Technisch SEO
Technisch SEO | Basis
On-page & technische SEO
Als het goed is heb je nu on-page SEO-technieken m.b.t. content 100% helder. Dan gaan we nu kijken of we wat van de technische aspecten kunnen gaan onthouden
- Intern linken
- Sitemaps
- HTTPS
- Mobielvriendelijkheid
- Pagina snelheid
- Afbeeldings alt teksten
- Titel tags en meta beschrijvingen
- Aanbevolen fragmenten
- Intern linken
Intern linken is een SEO-praktijk die nogal over het hoofd wordt gezien. Een goede structuur van interne links is belangrijker dan kwaliteit links kopen.
Dit is waarom:
Interne links verbeteren de crawlbaarheid van uw website. Als uw pagina's goed met elkaar verbonden zijn, kunnen de crawlers van zoekmachines al uw pagina's gemakkelijker vinden en indexeren. Interne links verbeteren de UX en de betrokkenheid. Als u een duidelijke navigatie hebt, vinden uw bezoekers gemakkelijker wat ze nodig hebben. Met relevante contextuele links zullen ze meer tijd doorbrengen met je inhoud in plaats van de website te verlaten om hun antwoorden elders te zoeken.
Interne links kunnen je rankings verbeteren. Ja, interne links geven ook link equity door. Als een pagina veel relevante interne links heeft met beschrijvende ankerteksten, zal Google de gelinkte pagina beter begrijpen, deze als belangrijk beschouwen binnen je paginastructuur en meer aandacht geven. De gouden regel voor goede interne links is deze: Elke pagina moet maximaal 3 klikken verwijderd zijn van je homepage.
Het grootste voordeel van intern linken? In tegenstelling tot externe links, heb je interne links volledig in eigen hand.
Dus, hoe krijg je een goed gelinkte website?
Gebruik duidelijke navigatie-elementen
De sleutel tot een goed gelinkte website is een goed gestructureerde navigatie. Mensen zijn gewend om op een bepaalde manier door websites te navigeren en je moet dit proces zo gemakkelijk en duidelijk mogelijk voor ze maken.
Menu - een belangrijk navigatie-element dat duidelijk en beschrijvend moet zijn
Broodkruimels - erg handig als je een diepere structuur van geneste pagina's hebt
Categorieën - deel je inhoud in logische categorieën in zodat mensen soortgelijke inhoud gemakkelijk kunnen vinden
Link vanuit de pagina zelf
Naast de structurele interne links is het een goed gebruik om ook vanuit de pagina zelf naar andere relevante pagina's te linken. Deze links zijn onder andere contextuele in-tekst links of "verder lezen" vakken die verwijzen naar andere pagina's van uw website die interessant kunnen zijn voor uw bezoeker.
Telkens wanneer je op het punt staat een nieuwe post te publiceren, denk dan aan je andere inhoud die de lezer nuttig zou kunnen vinden en link daar contextueel naar.
Zodra het nieuwe bericht of de nieuwe pagina is gepubliceerd, voeg je een paar interne links toe van andere pagina's die relevant zijn voor het onderwerp.
Deskundig inzicht door Glen Allsopp - SEO specialist, oprichter van Detailed
De afgelopen maanden heb ik meer dan 1000 websites beoordeeld. Een van de meest voorkomende "fouten" die ik zie, is dat mensen hun koppen niet klikbaar maken, vooral als het om blogs gaat. Dus ze hebben een kop, een berichtfragment en een Klik hier of Lees meer knop in een verticale lijn. Zoals je je kunt voorstellen, is 'Lees meer' de enige link die ze hebben.Dit zorgt niet alleen niet voor de beste gebruikerservaring - mensen zijn van nature geneigd om op afbeeldingen en koppen te klikken om iets te lezen - maar je wilt ook niet dat de interne links naar al je artikelen alleen maar 'lees meer' zeggen.
Het is basisadvies, zeker, maar het is verbazingwekkend hoeveel sites ik tegenkom waar dit het geval is.
Sitemap
Een sitemap is een gestructureerde lijst van alle pagina's op een website die door zoekmachines kunnen worden doorzocht. Het hebben van een sitemap is nog een manier om crawlers al uw pagina's te laten vinden.
Welke soorten sites zullen baat hebben bij een sitemap (volgens Google):
Grote websites met honderden of duizenden pagina's
Nieuwe sites met weinig of geen backlinks
Websites die niet veel interne links hebben (ze bevatten bijvoorbeeld pagina's zonder interne links)
Websites met veel mediabestanden (bijv. afbeeldingengalerij)
Heb je altijd een sitemap nodig?
Nee, dat hoeft niet. Zeker niet als je een kleine website hebt met een paar pagina's die goed met elkaar verbonden zijn.
Een sitemap nooit kwaad. Bovendien bevat het nuttige extra informatie, zoals het lastmod-attribuut - de datum waarop de pagina voor het laatst is bijgewerkt, zodat de crawlers weten of de pagina opnieuw moet worden gecrawld. Oftewel: Elke site heeft een sitemap nodig! Hoe groot of klein deze is een sitemap is een must!
HTTPS
Deze spreekt voor zich. Er is tegenwoordig echt geen excuus meer om geen SSL-certificaat te gebruiken, vooral omdat er gratis opties beschikbaar zijn (zoals Let's encrypt).
De veiligheid van de bezoekers van je website zou een prioriteit voor je moeten zijn.
Wat is HTTPS & waarom is het belangrijk voor SEO?
Niet alleen om voor de hand liggende redenen, maar ook omdat het gebruik van het HTTPS-protocol in 2014 een belangrijk rankingsignaal is geworden. Met andere woorden, je website kan slechter presteren in Google als je geen HTTPS gebruikt.
Mobielvriendelijkheid
Vanaf 2019 gebruikt Google mobile-first indexing. Dit betekent dat de meeste websites worden gecrawld en geïndexeerd in hun mobiele versie in plaats van de desktopversie.
Het hebben van een mobielvriendelijke website is een essentiële SEO-taak. In de praktijk betekent het het volgende:
Een responsieve lay-out
Een menu dat eenvoudig te navigeren is op mobiele apparaten
Gecomprimeerde afbeeldingen
Geen agressieve pop-ups
Een leesbaar lettertype
Als je niet zeker weet of je website mobielvriendelijk is, kun je hem testen met deze tool van Google of naar Search Console gaan en kijken of er problemen zijn in het gedeelte Mobiele bruikbaarheid. Check onze
cheatsheet!
Maar er is één specifieke mobiele SEO factor waar je goed op moet letten. PAGESPEED!
Pagina snelheid
Paginasnelheid is een van de belangrijkste aspecten van technische SEO en een essentiële UX-factor. Niemand wil langer dan een paar seconden wachten tot een pagina geladen is. Bovendien is paginasnelheid een bevestigde rankingfactor.Er zijn veel handige tools die je helpen je paginasnelheid te meten en de meest voorkomende problemen met de paginasnelheid te vinden. Namelijk:
- Google PageSpeed Insights
- GTMetrix
- Pingdom
Laten we nu eens kijken naar de best practices om je paginasnelheid op een hoog niveau te houden:
1. Gebruik een goede webhosting
Je webhosting is het eerste dat je paginasnelheid beïnvloedt. Als je hosting een slechte serverresponstijd heeft, kun je weinig doen aan verdere optimalisatie. Je hoeft je geen zorgen te maken over milliseconden, maar verwacht geen geweldige prestaties van providers die hosting aanbieden voor 1,- euro per maand.
Opmerking: De meeste beginners en kleine website-eigenaren zullen het prima doen met shared hosting van goede kwaliteit. Het is betaalbaar en kan in de toekomst worden geüpgraded als dat nodig is.
Last but not least, zorg ervoor dat de fysieke locatie van de server zo dicht mogelijk bij uw doelgroep ligt (bijv. als u zich richt op de Amerikaanse markt, zorg dan niet voor een server in Duitsland).
2. Caching implementeren
Caching is een proces waarbij delen van je pagina worden onthouden (door je server of door de browser van de bezoeker) om de volgende laadbeurt veel sneller te maken.
Er zijn twee hoofdtypen caching:
Browser caching - de caching gebeurt aan de kant van de gebruiker; als je WordPress gebruikt, kun je een van de vele plugins gebruiken zoals WP Rocket of W3 Total Cache (gebruik er altijd maar één!)
Server-side caching - wordt op een lager niveau uitgevoerd en is effectiever; wordt meestal geleverd door beheerde webhostingdiensten.
3. Overweeg AMP
De Accelerated Mobile Pages technologie zorgt voor een snellere verspreiding van content op mobiele apparaten. In de praktijk betekent dit dat de inhoud wordt geserveerd in een eenvoudigere, uitgeklede versie van je pagina op smartphones. Dit kan heel nuttig zijn voor websites met veel inhoud (zoals nieuwsmagazines of grotere blogs). Als je een WordPress website hebt, is er een officiële AMP plugin om je te helpen met de implementatie.
4. Beperk scripts van derden
Alle scripts van derden die je gebruikt op je website voegen tijd toe die nodig is om een pagina te laden. Deze omvatten:
WordPress plugins
Analytics- en remarketingscripts
Commentaardiensten (bijv. Disqus)
Chat widgets
Dat betekent niet dat je deze niet moet gebruiken. Volg gewoon deze eenvoudige regels:
Gebruik alleen de diensten die je echt nodig hebt. Dit is vooral belangrijk met WordPress plugins. Gebruik geen speciale plugin voor elke kleine functie op je website. Te veel plugins kunnen je website vertragen.
Indien mogelijk, vertraag de activering van scripts van derden zodat ze pas na een paar seconden worden geladen of wanneer de bezoeker naar beneden scrolt op de pagina. Dit kan worden toegepast op commentaardiensten en chatwidgets.
5. Optimaliseer je afbeeldingen
Grote afbeeldingsbestanden zijn een van de meest voorkomende factoren die het laden van pagina's vertragen.
Hier zijn enkele optimalisatiepraktijken voor afbeeldingen die je moet volgen om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen niet te groot zijn:
a) Gebruik het juiste bestandstype
Door het juiste afbeeldingsformaat te gebruiken, krijg je een betere afbeeldingskwaliteit en verminder je de bestandsgrootte.
- JPEG - foto's
- PNG - lijntekeningen, schermafbeeldingen, afbeeldingen die tekst bevatten
- GIF - geanimeerde afbeeldingen
- SVG - logo's, pictogrammen, eenvoudige illustraties
- Next-gen formaten (webp, webm)
De ideale oplossing is zeker het gebruik van de zogenaamde next-gen formaten (WebP, JPEG 2000 en JPEG XR), omdat deze speciaal zijn ontworpen om bronnen te besparen.
Ze worden bijna allemaal 100% ondersteund door browsers, dus gebruiken. Anders een fallback just to be safe!!
b) Formaat van je afbeeldingen aanpassen
Veel mensen uploaden afbeeldingen die gewoon te groot zijn. Als de breedte van je bloginhoud 800px is, is het een overkill om afbeeldingen van 2500px breed te gebruiken.
Voordat je je afbeelding uploadt naar de server, moet je een editor gebruiken om het formaat van de afbeelding aan te passen aan de breedte van je website. Het kan een beetje breder zijn, maar je hebt zelden een volledige grootte nodig (vooral bij foto's).
c) Comprimeer je afbeeldingen
Afbeeldingscompressie is een proces waarbij onnodige afbeeldingsgegevens worden verwijderd terwijl de afbeeldingskwaliteit behouden blijft.
Je kunt het handmatig doen en proberen de beste verhouding tussen kwaliteit en bestandsgrootte te vinden of het hele proces automatiseren met een plugin (bijv. Imagify, ShortPixel, Tiny PNG).
d) Overweeg lazyload
Lazyload is een eenvoudig proces waarbij de inhoud die zichtbaar is boven de paginavouw prioriteit krijgt en de rest iets later wordt geladen. Het is erg handig voor pagina's met veel afbeeldingen.
Alt-teksten van afbeeldingen
Beeld-alt-tekst (ook wel alt-tag genoemd) is een stukje tekst in de HTML-code dat de afbeelding beschrijft en verschijnt als de afbeelding niet kan worden geladen.
Het is om 2 redenen erg belangrijk:
- Vanuit UX-oogpunt - de schermlezer kan de alt-tekst lezen voor slechtziende bezoekers.
- Vanuit het oogpunt van SEO - alt-tekst biedt een betere context voor crawlers omdat ze je afbeelding niet kunnen "zien".
Om een goede alt-tekst te schrijven, moet je
- beschrijvend zijn - de afbeelding zo goed mogelijk beschrijven
- het kort houden - 5 tot 10 woorden is voldoende
- Keyword stuffing vermijden - alt-tekst is geen plaats om je zoekwoorden onnatuurlijk op te vullen
Naast de alt-teksten moet je ook het volgende gebruiken
Beschrijvende bestandsnamen voor afbeeldingen (yellow-apple.jpeg is altijd beter dan DCIM1523.jpeg)
Titel en beschrijving van de afbeelding
Bijschriften (optioneel)
Afbeelding SEO: Alles wat je moet weten samengevat in 10 eenvoudige tips
Titel tags en meta beschrijvingen
Title tag en meta description zijn HTML-elementen die de titel en beschrijving van de pagina weergeven. Ze worden weergegeven in de zoekresultaten of wanneer de pagina wordt gedeeld op sociale media.
Meta data zijn cruciaal vanuit SEO-oogpunt. Een goed geschreven title-tag en meta description is je enige kans om de aandacht van de gebruiker te trekken in de SERP.
Hier volgen enkele tips voor het schrijven van een goede title-tag en meta description:
1. Neem het belangrijkste zoekwoord op
Zoals we in het vorige hoofdstuk al hebben gezegd, zijn de title-tag en meta description van een pagina een goede plek om je trefwoord te plaatsen.
Het beste is om het trefwoord aan het begin van de title-tag te plaatsen. Het is echter niet verplicht en je moet het niet forceren.
2. Wees voorzichtig met de lengte
De lengtelimiet is 60 tekens voor een title tag en 160 tekens voor een meta description.
Als ze te lang zijn, worden ze afgekapt door Google, wat niet erg prettig is en je doorklikratio kan verlagen.
Om ervoor te zorgen dat je titel en beschrijving de juiste lengte hebben, kun je onze gratis SERP Simulator gebruiken.
Hiermee kun je niet alleen de lengte controleren, maar ook de daadwerkelijke SERP-resultaten voor elk zoekwoord op elke locatie bekijken om ze te vergelijken met jouw snippet en inspiratie op te doen uit wat werkt bij je concurrenten.
Dit brengt ons bij het volgende punt...
3. Val op tussen de massa
Hier zijn enkele elementen die u kunt gebruiken om uw title-tag uniek te maken:
- vraag
- nummer
- jaar
- een woord met hoofdletters
- haakjes
- je merknaam
- Uitgelichte knipsels
Featured snippet (ook wel "positie nul" genoemd) is een geselecteerd zoekresultaat dat wordt weergegeven boven de standaard 10 resultaten in Google Search. Het doel is om de vraag van de gebruiker direct in de SERP te beantwoorden.
Hier is een typisch voorbeeld:
Er zijn 3 hoofdtypen featured snippets:
- Paragraaf - meestal een kort antwoord op een hoe, wie, waarom, wanneer of wat vraag
- Lijst - meestal stapsgewijze instructies of recepten
- Tabel - vaak getoond voor vergelijkende grafieken, gegevenstabellen, etc.
- Het grootste voordeel van een featured snippet is dat je je concurrenten kunt "outranken", zelfs als je pagina een lagere positie heeft.
Veel pagina's die worden weergegeven in featured snippets staan niet op de 1e plaats. Normaal gesproken staan ze op de 2e, 3e of zelfs lagere positie.
Dus, hoe krijg je een featured snippet?
1. Zoek naar zoekwoorden met featured snippets
Een goede plek om te beginnen is een zoekwoordenonderzoekstool waarin je specifiek kunt zoeken naar "vraag"-zoekwoorden.
Als je op een zoekwoord klikt in KWFinder, wordt de aanwezigheid van een featured snippet gemarkeerd met een klein pictogram in de SERP-tabel:
Een andere goede bron van zoekwoorden met featured snippets is het zogenaamde "Mensen vragen ook" vak dat vaak onder de featured snippet verschijnt.
2. Beantwoord de vraag eerst
De sleutel om in de uitgelichte uitsnede te verschijnen is om de vraag zo snel mogelijk op de pagina te beantwoorden. Deze schrijfstijl wordt "de omgekeerde piramide schrijfstijl" genoemd.
Het betekent dat je eerst de definitie geeft en dan verder gaat met de ondersteunende details.
3. Volg het optimale aantal woorden
Het is niet mogelijk om aan te geven welke tekst precies in een featured snippet moet verschijnen. Google selecteert automatisch het gedeelte van je tekst.
Je moet echter wel de lengte van de veronderstelde snippet-tekst optimaliseren, zodat deze past binnen de gebruikelijke lengte van de featured snippet. De meeste featured snippets hebben een lengte van 40-50 woorden. Dit brengt ons bij het laatste punt...
4. Kijk wat werkt bij uw concurrenten
Last but not least, gebruik het feit dat er een bestaande featured snippet is en laat je inspireren door wat werkt voor je concurrentie.
Kijk naar dingen zoals:
- type van de snippet (alinea, lijst, tabel)
- lengte van de tekst
- plaatsing van de tekst op de pagina
- aanwezigheid van afbeeldingen
- Wat zijn featured snippets (en hoe win je ze voor je website)?
- Als je dieper wilt duiken in on-page optimalisatie, bekijk dan onze praktische on-page SEO gids voor beginners. Hierin komt alles aan bod, van technische zaken via content en CTR optimalisatie tot het monitoren en analyseren van je voortgang.