SEO | Feit of fictie?
SEOFact or SEOfiction?
SEO mythes, legendes, Thor en de feiten!
Er zijn maar weinig industrieën of beroepen die meer te lijden hebben onder mythes en misvattingen dan SEO. Hier zijn enkele van de meest voorkomende:
Mythe: SEO draait om een paar geheime trucjes.
Werkelijkheid: SEO is een complex, veelzijdig, iteratief proces en het vergt tijd en moeite om het volledige potentieel te realiseren. De enige keer dat je betrouwbaar een aanzienlijke "snelle winst" zult zien in legitieme SEO is wanneer je een technisch probleem oplost dat zoekmachines verhindert om je website-inhoud correct te indexeren. Er zijn misschien enkele minder bekende tools of technieken, maar er zijn eigenlijk geen echte geheimen. En als die er wel zouden zijn, zouden zoekmachines ze uiteindelijk ontdekken en corrigeren, en zou je hoogstwaarschijnlijk alle ranglijsten verliezen die je hebt behaald door ze uit te buiten.
Bovendien betekent optimaliseren voor zoekmachines niet vals spelen of manipuleren. Het optimaliseren van een webpagina lijkt veel op het optimaliseren van een cv of een profiel op een datingsite; het doel is om je site snel en gemakkelijk vindbaar te maken voor de juiste mensen, zonder jezelf te saboteren met leugens of misrepresentaties.
Mythe: Alle SEO is spammy en onethisch.
Werkelijkheid: Er zijn enkele onethische SEO-praktijken die proberen om maas in de wet van zoekmachinealgoritmes te benutten, opzettelijk de regels of richtlijnen van zoekmachines schenden of systemen omzeilen die zijn ontworpen om manipulatie van organische zoekresultaten te detecteren of te voorkomen. "black hat" met een mooi-lelijk woord, vermijd deze vorm van SEO want het gaat helemaal niets opleveren. Dat is niet helemaal waar, wat het opleverd is een Google-Penalty en een mooie plaatst op de blacklist. Zie daar maar eens vanaf te komen, wanneer je niet bereid bent gewoon veel te investeren een SEO. Net zoals bijna alles wat de moeite waard is in het leven, haal je het meeste voordeel uit SEO-inspanningen die zich richten op het beheersen van de basisprincipes in plaats van schimmige shortcuts uitbuiten.
Mythe: SEO die niet spammy en onethisch is, is tijd- en geldverspilling.
Werkelijkheid: De black hat-aanpak kan een pagina soms bovenaan de zoekresultaten brengen, maar slechts voor een korte periode voordat deze uit de index wordt verbannen. Wanneer onethische SEO-praktijken worden gedetecteerd, straffen zoekmachines snel de sites die ze gebruiken. Er zijn geen legitieme SEO-tactieken die onmiddellijk een nieuwe pagina hoog zullen laten scoren voor een zoekterm met een hoog volume; het kost tijd, moeite en geld om te concurreren voor de top 10 posities. Het is een beetje zoals bodybuilding: steroïden kunnen snel grote winsten opleveren, maar tegen welke prijs?
Mythe: Je moet een webontwikkelaar of een IT-expert zijn om SEO te doen.
Werkelijkheid: Als je niet technisch onderlegd bent, zijn er SEO-tools die je kunnen helpen technische SEO-problemen te ontdekken en diagnosticeren. Vervolgens kun je vertrouwen op degenen die verantwoordelijk zijn voor het bouwen of onderhouden van je site om de nodige wijzigingen aan te brengen. Het is handig om bekend te zijn met HTML, maar je zult waarschijnlijk geen codering of sudo bash kennis hoeven te hebben.
Mythe: SEO is alleen voor e-commerce sites of grote bedrijven.
Werkelijkheid: Als je via webzoekopdrachten gevonden wilt worden, dan zul je baat hebben bij zoekmachineoptimalisatie. Je site hoeft niet per se iets te verkopen. Wil je een mailinglijst waarop mensen zich kunnen aanmelden? Wil je gekwalificeerde verkoopleads verzamelen via een webformulier of enquête? Misschien heb je een contentgerichte site zoals een blog die inkomsten genereert uit advertenties of affiliate links, of uit betaalde abonnementen; of misschien wil je je boek, film of band promoten. Als meer verkeer je op enigerlei wijze zou helpen, dan zul je baat hebben bij SEO.
Mythe: Het optimaliseren van mijn site betekent dat ik moet betalen voor een volledige herinrichting, of een ander contentmanagementsysteem moet gebruiken, of moet betalen voor geüpgradede webhosting.
Werkelijkheid: In sommige gevallen moet je wijzigingen aanbrengen aan je site of webhost om technische SEO-problemen op te lossen. Er zijn echter veel verschillende opties, en als je baat hebt bij een verhoogd verkeer, is het waarschijnlijk de moeite en de kosten waard. Er is geen universele SEO-regel die zegt dat je Apache of WordPress of iets dergelijks moet gebruiken.
Mythe: SEO vereist dat ik actief ben op sociale media en moet netwerken met influencers.
Werkelijkheid: Je hoeft niet per se zoiets te doen als het niet logisch is voor je organisatie. Het zal je zeker helpen om meer inkomende links te verkrijgen, maar als je site zoekmachinevriendelijk is en je geweldige inhoud hebt, zul je uiteindelijk enkele links krijgen zonder dat je ze hoeft te vragen - het zal gewoon meer tijd kosten en levert mogelijk niet hetzelfde niveau van verbetering in rang op.
Mythe: Google Ads kopen (of een Google Ads-banner op mijn site hosten) is goedkoper dan SEO en werkt net zo goed.
Werkelijkheid: Betaalde zoekopdrachten zullen zeker meer bezoekers opleveren dan niets doen, maar succesvolle SEO-programma's leveren meestal veel meer verkeer op met een beter Rendement Op Investering (ROI) dan betaalde campagnes, en beïnvloeden de organische zoekresultaten niet direct. Je kunt betalen voor advertenties voor je beste "linkwaardige" inhoud en hopen dat sommige mensen die op de advertenties klikken de links daarna zullen delen; dit kan indirect je zoekrangschikking verhogen voor sommige zoekwoorden, maar er is geen directe correlatie tussen het kopen van een Google-advertentie en het hoger scoren in organische resultaten.
We zeggen niet voor niks GRATIS SEO!
Als het betalen voor zoekadvertenties in Google of Bing voor jou werkt en er een redelijk ROI is, geweldig - blijf het doen! Maar waarom zou je geen moeite doen om ook je organische rangschikking te verbeteren? Je hoeft niet te betalen telkens wanneer iemand klikt op een hoog scorend organisch resultaat, en als gevolg daarvan biedt SEO vaak een hogere ROI dan betaalde zoekcampagnes.
SEO hoeft niet duur te zijn. Bepaalde scenario's zijn natuurlijk inherent kostbaar, zoals wanneer je concurreert met grote bedrijven voor zeer moeilijke zoekwoorden, probeert een site te herstellen die eerder verbannen was vanwege eerdere black hat-trucs, of tienduizenden pagina's met rommelige HTML hebt. Zelfs als je een kostenbarrière tegenkomt zoals een van deze, kun je nog steeds creatieve alternatieven vinden of je inzetten om kleinere incrementele verbeteringen over een langere periode te maken.
Google AdSense-eenheden hosten op je pagina's heeft ook geen invloed op hoe deze pagina's rangschikken in organische resultaten. Als je doel is om geïndexeerd te worden, is het veel beter om een XML-sitemap naar Google Search Console te verzenden. Als je site een contentsite is, kan Google AdSense vanuit een inkomstenperspectief de moeite waard zijn, maar het kan advertenties van je concurrenten tonen. En als je doel is om conversies te genereren (verkopen, aanmeldingen, leads), waarom zou je dan advertenties voor hen willen tonen?