SEO | Basis kennis
SEO | Basis
SEO in een zin
Je hoeft niet ALLE factoren en de exacte algoritmen te kennen die Google gebruikt om uw website te rangschikken. Maar u moet wel de belangrijkste onderdelen van SEO kennen om succesvol te zijn. Een gemakkelijke manier om de 3 belangrijkste factoren te begrijpen is door je een kom soep voor te stellen - de SEO-soep.
Er zijn drie belangrijke aspecten van SEO:
Technische zaken
De kom staat voor alle technische aspecten die je moet behandelen (vaak aangeduid als technische of on-page SEO). Zonder een goede kom zou er niets zijn om de soep in te bewaren.
Goede inhoud
De soep staat voor de inhoud van je website - het belangrijkste deel. Inhoud van lage kwaliteit = geen ranking, zo simpel is het.
Kwaliteit links
Backlinks die de autoriteit van je website verhogen. Je kunt geweldige inhoud hebben en een perfect geoptimaliseerde website, toch zul je ervoor moeten zorgen dat er autoriteit word verkregen - het laatste ingrediënt om je SEO-soep perfect te maken.
On-page SEO & off-page SEO / Black Hat & White Hat SEO
Hoewel ze vanuit praktisch oogpunt niet zo belangrijk zijn, is het goed om hun betekenis te kennen.
On-page SEO & off-page SEO
De termen on-page en off-page SEO categoriseren de SEO activiteiten op basis van of je ze uitvoert op de website. On-page SEO is alles wat je op de website kunt doen - van de optimalisatie van content tot technische aspecten.
-
Zoekwoord onderzoek
-
Inhoud optimaliseren
-
Titel tag optimalisatie
-
Pagina prestatie optimalisatie
-
Intern linken
Het doel is om zowel perfecte inhoud als UX te bieden en zoekmachines te laten zien waar de pagina over gaat.
Opmerking: De termen on-page SEO en technische SEO worden soms door elkaar gebruikt en soms gebruikt om onderscheid te maken tussen inhoud-gerelateerde optimalisatie (bijv. title-tags) en technisch georiënteerde optimalisatie (bijv. paginasnelheid).
Off-page SEO is voornamelijk extern bijv. linkbuilding / gastblogs alles buiten je site om. Heeft voornamlijk te maken met online marketing, social media marketing en branding, die een indirecte invloed hebben op het opbouwen van het vertrouwen en de autoriteit van uw website.
Onthoud dat een succesvolle SEO strategie bestaat uit zowel on-page als off-page SEO activiteiten.
White hat SEO vs. Black hat SEO
Black hats en white hats vinden hun oorsprong in westernfilms. Heel simpel goed tegen kwaad. Water en vuur. Right and wrong. In SEO worden de termen gebruikt om twee groepen SEO's te beschrijven - zij die zich aan de regels houden en zij die dat niet doen.
Black hat SEO is een verzameling onethische (en meestal spammy) praktijken om de rankings van een website te verbeteren.
Deze technieken kunnen je in korte tijd naar de top van de zoekresultaten brengen, maar zoekmachines zullen de website waarschijnlijk vroeg of laat straffen en verbannen.
White hat SEO, aan de andere kant, verwijst naar alle reguliere SEO-technieken die zich houden aan de richtlijnen en regels. Het is een langetermijnstrategie waarbij goede rankings een bijproduct zijn van goede optimalisatie, inhoud van hoge kwaliteit en een gebruikersgerichte aanpak.
Hoewel SEO-experts het erover eens zijn dat "white hat" de manier is om te gaan, zijn er verschillende meningen over de aanvaardbaarheid van verschillende linkbuildingtechnieken (inclusief link buying).
On-page SEO, in het Nederlands "on-page zoekmachineoptimalisatie," is een term die verwijst naar tal van strategieën die worden toegepast op een webpagina om de rangschikking ervan in zoekresultaten te verbeteren. Dit verschilt van off-page SEO-strategieën die zich buiten de webpagina afspelen, voornamelijk in de vorm van het opbouwen van inkomende links. Beide soorten SEO zijn even belangrijk, en een effectieve SEO-strategie moet beide omvatten.
Domeinen van on-page SEO
Het doel van on-page SEO is om de inhoud, opmaak en vormgeving van een pagina te optimaliseren om hoog te scoren in de SERP's (Zoekmachine Resultaten Pagina's). De meeste mensen vertrouwen op zoekresultaten om bedrijven te vinden om van te kopen of content om te consumeren. Hoewel SEO-strategieën werken op de meeste zoekmachineplatforms, zijn ze met name gericht op effectiviteit op Google, dat duidelijk de marktleider is. Hoog scoren op Google kan een positieve invloed hebben op het webverkeer van een site.
De belangrijkste factoren die moeten worden overwogen als het gaat om on-page SEO zijn:
Technologie & Metadata
Technologie is een essentieel element voor elke on-page SEO-strategie, omdat het bepaalt hoe gebruikers met een website omgaan. De laadtijd van een pagina is een belangrijke factor in dit opzicht. Een langzaam ladende pagina heeft een negatieve invloed op de gebruikerservaring en de rangschikking in zoekmachines. Het hebben van een website die wordt ondersteund door een up-to-date technologische infrastructuur is een goed startpunt voor uw on-page SEO-strategieën.
Meta-titel
Metadata:
Dit omvat de meta-titel (titel-tag) van een webpagina en de meta-omschrijving ervan. Beide worden weergegeven in het paginafragment op de zoekresultatenpagina van zoekmachines. De geoptimaliseerde lengte van een meta-titel moet tussen de 55 en 65 tekens zijn om ervoor te zorgen dat deze niet wordt afgekapt door Google. Het opnemen van het primaire zoekwoord in de meta-titel helpt ook bij de rangschikking. De meta-omschrijving is een korte maar informatieve paginaomschrijving die direct onder de meta-titel verschijnt. Het moet nauwkeurig zijn en gebruikers informeren waar een pagina over gaat, zonder meer dan 156 tekens te overschrijden. Het opnemen van enkele zoekwoorden kan de klikfrequentie helpen verhogen, omdat ze vetgedrukt worden weergegeven in het zoekfragment.
Serverbeschikbaarheid & responstijd:
Een website moet worden gehost op een betrouwbare en responsieve server om hoog te scoren in zoekmachines. Wanneer Google-gebruikers regelmatig een website offline vinden nadat ze zijn doorgestuurd vanuit de zoekresultaten, kan die site worden gestraft met een lagere rangschikking. Trage responstijden moeten ook worden vermeden, omdat ze ook een negatieve invloed kunnen hebben op de rangschikking van een pagina.
Canonical-tag:
Onder bepaalde omstandigheden kan identieke (of bijna identieke) inhoud verschijnen onder verschillende webadressen. Dit kan te wijten zijn aan kleine variaties in de URL (zoals het gebruik van 'http' en 'https' protocollen) of URL-parameters, bijvoorbeeld. Een canonical-tag is een stukje code dat wordt toegevoegd aan 'dubbele' webpagina's om zoekmachines te wijzen op het oorspronkelijke document dat in zoekresultaten moet worden weergegeven. Dit zorgt ervoor dat Google en andere zoekmachines deze verschillende URL's niet als afzonderlijke duplicaatpagina's beschouwen. In plaats daarvan worden de relevantie en linkwaarde van beide pagina's geconsolideerd op de canonieke URL en kan dit de rangschikking ervan verbeteren.
Mobiele optimalisatie:
Vanaf januari 2020 schatten statistieken dat tot de helft van al het webverkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Een serieuze SEO-inspanning moet dit erkennen en ervoor zorgen dat de website optimaal laadt en wordt weergegeven op een breed scala aan mobiele apparaten. Deze mobiele optimalisatie is een belangrijke Google-rankingfactor.
Structuur & URL's
Hoe een website is gestructureerd, heeft direct invloed op de gebruikerservaring en wordt daarom ook meegenomen in de Google-rangschikking. Een effectieve on-page SEO-strategie moet zich richten op de volgende structurele kenmerken:
Koppen (H1-H6):
De hoofdkop en subkoppen moeten de belangrijkste zoekwoorden bevatten, of op zijn minst variaties van de primaire en secundaire zoekwoorden. Inhoud, vooral lange teksten, moet altijd worden onderverdeeld in subkoppen om het voor de lezer begrijpelijker te maken. Bovendien helpen koppen Google ook een overzicht te krijgen van de inhoud van een webpagina.
Interne koppelingen:
Het plaatsen van links naar andere pagina's binnen de website is een andere belangrijke component van on-page SEO. Hoewel het belangrijkste doel van elke link is om de lezer relevante informatie van waarde te bieden, zorgt interne koppeling ervoor dat bezoekers langer op de website blijven. Bovendien zijn ze een geweldig middel om linkwaarde over de website te verspreiden. Het is echter belangrijk dat alle links relevant en natuurlijk zijn, afhankelijk van het onderwerp/pagina.
Externe links:
Net als bij interne links zijn externe links bedoeld om lezers te leiden naar waardevolle informatiebronnen. Ze zijn goed voor SEO, omdat ze wijzen op een toewijding om lezers te voorzien van waardevolle informatie, vooral wanneer links naar webpagina's van hoge autoriteit (gerenommeerde) websites leiden.
URL-structuur:
In termen van structuur heeft een geoptimaliseerde URL twee belangrijke kenmerken. Het is kort en gemakkelijk leesbaar. Een beschrijvende URL kan lezers ook helpen begrijpen waar een pagina over gaat.
Website-architectuur:
De architectuur van een website moet een logische en vlakke structuur volgen voor een betere navigatie door lezers en zoekmachines. Het navigeren op een website moet gemakkelijk zijn voor bezoekers, zodat ze de inhoud vinden waarnaar ze op zoek zijn. Bovendien zorgt een vlakke sitearchitectuur ervoor dat zoekmachinecrawlers alle relevante subpagina's kunnen doorzoeken en indexeren.
Inhoud
Dubbele inhoud: De inhoud op een website moet altijd uniek zijn. Duplicatie van inhoud die is gekopieerd van andere online bronnen (of interne bronnen) kan de zichtbaarheid in zoekmachines negatief beïnvloeden. Als meerdere URL's naar dezelfde pagina verwijzen, moet een canonical-tag worden gebruikt zodat zoekmachines ze niet als afzonderlijke duplicaatpagina's beschouwen.
Zoekwoordoptimalisatie & TF*IDF:
Zoekwoordoptimalisatie is een belangrijke stap in het proces van inhoudscreatie. De zoekterm en hoe een webpagina overeenkomt met het aangenomen zoekwoord zijn de belangrijkste bepalende factoren voor Google-rankings. Gedegen onderzoek is nodig om het zoekwoordoptimalisatieproces correct uit te voeren. Een geweldige tool voor zoekwoordoptimalisatie is TF*IDF. TF*IDF is een formule voor het berekenen van de gewogen waarde van bepaalde termen of zinnen op een webpagina. Het vergelijkt het gebruik van de term met de prevalentie ervan in andere pagina's die rangschikken voor het doelzoekwoord. Deze vergelijkende analyse maakt optimalisatie mogelijk door termen toe te voegen die de best presterende pagina's gebruiken, waardoor uw eigen inhoud relevanter wordt. Het zorgt er ook voor dat er geen sprake is van zoekwoordspam door de ideale gewichtstoekenning voor belangrijke termen te bepalen.
Tekstkwaliteit:
Zoals al meerdere malen in deze tekst is vermeld, beloont Google (en andere zoekmachines) een positieve gebruikerservaring met hoge rangschikkingen in zoekresultatenpagina's. Veel belangrijke gebruikerssignalen, zoals de klikfrequentie, de bouncefrequentie, de verblijftijd of het aantal shares op sociale media, worden (ten minste gedeeltelijk) bepaald door de kwaliteit van de inhoud. Inhoud moet niet alleen uniek zijn; het moet lezers ten goede komen door toegevoegde waarde te bieden. Een pagina met hoogwaardige inhoud heeft meer kans om backlinks van andere websites aan te trekken, wat een belangrijke rangschikkingsfactor is. Daarom is kwaliteit net zo belangrijk als uniciteit als het gaat om het bepalen van de juiste strategie voor inhoudscreatie voor een website.