Meta description

Meta description | Uileg tag | Een goede Metadescription | Google en metadescriptions

 

De meta description tag gebruik je om in enkele regels te vertellen wat (potentiele) bezoekers op je website kunnen vinden. Het is een korte omschrijving van maximaal 200 karakters die in de zoekresultaten onder de titel van je pagina verschijnt.

 

Wat doet Google met de Meta description?

 

Ondanks dat Google er voor de ranking van je website geen gebruik van maakt is het invullen van je description tag toch belangrijk voor de vindbaarheid. Daar waar een goed doordachte en zorgvuldig geformuleerde beschrijving in de zoekresultaten kan leiden tot een klik naar je website, heeft onderzoek uitgewezen dat een site zonder meta description tag slechter wordt gevonden en bezocht

 

De meest gebruikte zoekmachines als Google, Yahoo en Altavista nemen de description tag 1-op-1 over. Dat betekent dat je met een goede description metatag wel degelijk invloed kunt hebben op de Click through rate (CTR) naar de verschillende pagina’s van je website.

 

Zoekwoorden / keywords

 

Plaats één of twee zoekwoorden die relevant zijn voor de betreffende pagina in je description tag. Gebruik nooit 2 keer hetzelfde keyword in je omschrijving. De meta description tag is geen herhaling van je title tag!

 

Kopieer niet de titel van je pagina in je description metatag. Gebruik wel zoekwoorden uit de titel. Zet deze dan in een ander zinsverband

 

Duidelijkheid

 

Schrijf je description metatag in duidelijke taal en omschrijf zo goed mogelijk waar de pagina over gaat

 

Call to action

 

Soms is het handig een “call to action” in je beschrijving te zetten zodat mensen direct getriggered worden om vanuit de zoekresultaten door te klikken.

 

Schrijf unieke description metatags

 

Schrijf voor elke pagina van je website een unieke, relevante description tag. Google ziet dezelfde description tags binnen een website als duplicate content. Teveel gedupliceerde content heeft een negatief effect op de ranking van je website.
maak beschrijvingen van maximaal 200 karakters

 

Lange meta description tags worden automaticsh afgebroken in de zoekresultaten. Probeer daarom tussen de 150 en 200 karakters te blijven. 180 karakters is prima.