Linkbuilding

Wat is linkbuilding? | Uitleg over links | Goede backlinks | Informatie over linkbuiling

Linkbuilding is zo’n beetje het belangrijkst als je graag hoger in zoekmachines wilt belanden. En omdat Google waarschijnlijk de belangrijkste bron van nieuwe bezoekers voor jouw website wordt in de toekomst is linkbuilding dus ook de meest effectieve manier om je website te promoten. Het fenomeen linkbuilding houdt in dat je zorgt voor links naar jouw website op websites van anderen met ongeveer hetzelfde onderwerp.

 

Betalen of hard werken?

 

Om aan de zogenoemde backlinks te komen heb je twee opties. Je kunt ervoor betalen of je gaat er hard voor werken. Wij raden je aan om er gewoon voor te werken, want als Google doorheeft dat jij betaalt voor backlinks kan dit alleen maar nadelig zijn voor jouw website. De zoekmachines houden hier namelijk niet van. Als we het hebben over backlinks gaat het niet alleen over je website aanmelden bij zoveel mogelijk startpagina’s, maar echt bij zoveel mogelijk sites. Om een backlink vragen

 

Links

 

Je kunt ook gewoon om een link vragen aan de webmaster van een website met ongeveer hetzelfde onderwerp als jouw site. Let er wel dat een backlink op een website met een hoge PageRank meer waard is dan op een site met een lage PageRank, je kunt de PageRank van een pagina zien met de Google Toolbar. Waarschijnlijk wil de webmaster ook een link terug, maar daar kun je bijvoorbeeld een partner-pagina voor maken, of een kolom gevuld met linkpartners op elke pagina. Besteed veel aandacht aan het aanvragen van een link. Maak je mail aan de webmasters persoonlijk en duidelijk zodat de kans groter is dat hij of zij jouw link plaatst.

 

 

Blogs

 

Bij blogs kun je vaak je reactie kwijt, en als het even meezit kun je zelfs de naam waaronder je een bericht plaatst linken aan je website. Wanneer je een goed relevant bericht achterlaat met een paar zoekwoorden (die te maken hebben met jouw site uiteraard) als naam telt dit dus als een prima backlink. Het nadeel van deze optie voor linkbuilding is dat veel bloggers gebruik maken van “nofollow”, deze eigenschap geven ze mee aan uitgaande links zodat jouw link niet meegerekend word door de zoekmachines. Dit kun je natuurlijk altijd even checken door in de bron te kijken van de blogs. Ga naar google.com/blogsearch en zoek door de blogs die bij jouw website aansluiten om je (relevante!) reactie achter te laten op zoveel mogelijk berichten.

 

 

Spraakmakende content

 

De allerbeste manier om aan veel links te komen is om te zorgen voor spraakmakende content. Schrijf content dat zo belachelijk of briljant is dat iedereen op het internet erover praat. Dit kan ontzettend goed meewerken aan het uitbreiden van het aantal backlinks voor jouw website.
Ga aan de slag!

We kunnen nu wel concluderen dat er genoeg manieren zijn, en allemaal zijn ze arbeidsintensief. Ga aan de slag want linkbuilding is hét geheim om hoog in de zoekresultaten te eindigen.

 

 

De beste backlinks

 

Omdat Google zo fanatiek is in het bestrijden van namaak-verwijzingen (ze zijn het liefst verwijzingen die natuurlijk zijn ontstaan) is de stelregel: hoe makkelijker het is om een link te verkrijgen, hoe minder die waarschijnlijk waard is. Maar wat is nu de beste backlink? Waar moeten we op letten bij het linkbuilden? Om daar een overzicht van te kunnen geven moet u eerst nog iets weten over een attribuut dat we aan de hyperlink kunnen toevoegen, namelijk de rel=”nofollow”. Dit door de zoekmachines geïntroduceerde attribuut blokkeert de doorgifte van PageRank en ankertekst via betreffende hyperlink. Bij verwijzingen waarvoor is betaald bent u zelfs verplicht dit attribuut op te nemen, omdat we anders met onze portemonee de zoekresultaten kunnen beïnvloeden. Op veel forums en blogs wordt dit attribuut automatisch aan de links toegevoegd als u uw link daar achterlaat. Het effect van de links is daarmee geminimaliseerd (hoewel waarschijnlijk niet helemaal nul).

 

Hier volgt nu een overzicht van de meest ideale link:

 

Backlinks vanaf pagina’s met:
* een zo hoog mogelijke PageRank
* zo weinig mogelijk andere verwijzingen op die pagina
* voor het zoekwoord relevante content, title, etc. (semantic relevance). Tip: zoek in Google op betreffend zoekwoord.
* Eerste verwijzing in content de belangrijkste

 

Vanaf domeinen die:
* verschillend zijn (belangrijk!)
* niet hetzelfde IP-nr hebben
* betrouwbaar zijn (trusted domains, TrustRank)
* Autoriteit hebben over onderwerp waarop je wilt scoren.
* niet ook een verwijzing hebben vanuit de eigen website (linkruil)

 

Met verwijzingen:
* waarbij ankerteksten het zoekwoord of een synoniem ervan bevatten en gevarieerd zijn (dus niet steeds dezelfde ankertekst!)
* die (liever) geen nofollow-tag hebben
* die in aantal organisch groeien
* die niet alleen naar de index-pagina liggen (d.w.z. ook ‘deeplinking’)
* die vanuit de content van de pagina liggen (dus niet vanuit footers, etc).
* waar niet voor is betaald! (want dan is de rel=nofollow verplicht en heeft de link geen zin meer)