Landingspagina

Landingspagina | Gratis pagina maken | Richtlijnen | Tips & tools | Landingpage templates

Landingspages zijn essentieel om bezoekers naar uw site te krijgen. Wat is belangrijk bij het maken van een landingspagina? Je vindt het hier! Dit artikel geeft een tiental tips voor optimale landingspagina's. Een landingspagina is het ontvangstcomité van je website. Hoe vriendelijker deze is zal de 'response' vanuit de zoekmachines zich uitten in de positie van je website. Lees het allemaal hier!

 

Wat is een Landingspagina?

 

Voor diegenen die nog niet exact weten wat een landingspagina is, even een korte uitleg. Een landingspagina, landingspage, bestemmingspagina of actiepagina is een pagina waarop bezoekers ‘landen’ binnen je website als gevolg van een online of offline campagne of een zoekactie. Dit als gevolg van een click op een banner, nieuwsbrief, zoekmachine advertentie of via een speciale promotionele url’s in geval van offline communicatie. Eigenlijk kan je stellen dat elke pagina een landingpage is, want een bezoeker kan door middel van zoekmachines op elke pagina terechtkomen.

 

landingspagina top position

 

Het grootste deel van de bezoekers die via Google op je website belandt komt hoogstwaarschijnlijk binnen op je homepage. Die pagina heeft namelijk de meeste backlinks en voor die pagina regel je de zoekmachine optimalisatie het best. Je aandacht voor andere pagina's zal in het begin dan ook weinig voorstellen, je beperkt je vooral tot de homepage. Maar wanneer je het idee krijgt dat de posities in Google voor je homepage bijna niet meer te verbeteren zijn, kun je je vestigen op andere zoekwoorden en daarmee op andere pagina's van je website.

 

Dan is het mogelijk om de linkbuilding van een bestaande pagina te verzorgen, maar een veel betere manier is het maken van een specifieke landingspagina. Een landingspagina is namelijk een pagina die je maakt voor bezoekers vanuit Google en bezoekers van eventuele andere zoekmachines. Je richt je op bepaalde keywords en voor die keywords zorg je dat je landingspagina zo hoog mogelijk in de zoekmachines terechtkomt. Wanneer de bezoekers dan op jouw site komen, worden ze vanuit de landingspagina naar andere relevante inhoud genavigeerd.

 

 

Waarom een Landingspagina?

 

Je maakt een landingspagina dus om je te kunnen focussen op bepaalde keywords die op de homepage niet het belangrijkst zijn. Vaak zijn landingspagina's een soort categorieën, waarbij wat wordt verteld over het onderwerp en waar je een aantal links kunt vinden naar relevante artikelen over dat onderwerp. Zo maak je dus een volledige pagina die over een bepaald onderwerp gaat en gun je de bezoeker heel veel waardevolle informatie. Google pikt dat dan op en gunt jouw landingspagina een mooie plek voor de zoekwoorden waar je zo graag op gevonden wilt worden.

 

 

Maak het voor de bezoeker

 

Maak landingspagina's altijd voor de bezoeker. Zet niet de zoekmachines centraal, maar bedenk wat de bezoeker het liefst ziet. Wanneer je dat doet komen de zoekmachines vanzelf, die merken dat echt wel op. Als je landingspagina te duidelijk voor Google gemaakt is wordt je daarvoor gestraft en dat resulteert in minder hoge posities in de zoekresultaten.

 

 

Kies de juiste keywords

 

Neem genoeg tijd om per landingspagina de juiste keywords te kiezen. Doe alsof je een nieuwe website moet bouwen en bedenk wat het algemene onderwerp is. Ga naar de pagina Zoekwoorden & Keyword tool om nog wat te leren over het kiezen van goede zoekwoorden.

 

 

 tips voor het maken van een landingpage

Tips voor het maken van een goede Landingspagina

Afbeeldingen

 

Afbeeldingen op landingspagina’s zijn handig om een visuele weergave te geven van het product of de dienst. Maar hou hierbij de volgende regels in acht:

 

* Maak het beeld niet te groot om te voorkomen dat het de pagina domineert waardoor content niet meer opvalt of  wegvalt onder de vouw van de pagina.

 

* Maak het niet te complex. Meerdere versies van hetzelfde product in verschillende kleuren zullen niet helpen. Hou het  simpel en overzichtelijk.

 

* Maak gebruik van onderschriften. Na koppen zijn onderschriften namelijk de meest gelezen stukken tekst.

 

 

Geef overdreven veel aandacht aan de titel

 

Daar heb je hem weer: de titel. De zin waar alles mee begint. Maak hem ijzersterk. Geef hem alle aandacht. Hij moet werkelijk onweerstaanbaar zijn, in één oogopslag triggeren. De truc? Stop hier jouw belofte in, en die belofte moet zo goed zijn dat de lezer denkt: ‘Dit mag ik absoluut niet missen. Ik zou mijn eigen dief zijn.’


 

Houd het kort en bondig

 

Hoewel je als marketeer zoveel kunt en wilt vertellen over je product, een bezoeker wil geen lange verhalen. Maak daarom de pagina scanbaar, zoals voor elke webpagina geldt. Gebruik korte, actief geschreven zinnen, gebruik bullets voor opsommingen en maak gebruik van kopjes en afwijkende vormgeving voor teksten die moeten opvallen. Liever drie bullets met voordelen dan een alinea proza.

 

 

Stel je Call To Action centraal

 

De Call To Action is waar de landingspagina om draait. Je wilt dat je bezoekers klikken op die ene button waarmee ze meer informatie aanvragen, of het product bestellen. Zorg er dan ook voor dat de button zichtbaar is! Gebruik een contrasterende kleur, en laat de button meerdere keren terugkomen op de pagina (bovenin, bij je usp’s en helemaal onderin, na je verkooppraatje). Verlies het doel niet uit het oog: conversies.
 

 

Zorg dat de pagina gedeeld kan worden

 

Je hebt gerichte landingspagina’s, waarmee je inspeelt op de specifieke behoeften van bepaalde doelgroepen. Het zou zomaar kunnen dat de bezoekers van jouw landingspagina zo overtuigd raken van jouw product of dienst, dat ze het willen delen met hun collega’s, familie of vrienden. Onder het motto “Baat het niet, dan schaadt het niet” is het dan ook verstandig om de pagina eenvoudig deelbaar te maken via social media. Wat gratis reclame is immers nooit weg.

 

 

Zorg voor een goede bedankpagina

 

Een goed converterende landingspagina is één ding, maar zorg ook voor een goede bedankpagina. Wanneer je in een winkel iets koopt word je over het algemeen ook vriendelijk bedankt door de verkoper. Waarom zou dit online anders zijn? Door de bezoeker te bedanken voor de getoonde interesse zorg je ervoor dat deze met een goed gevoel vertrekt. Denk er aan om op de bedankpagina nogmaals de mogelijkheid te bieden om de landingspagina te delen via social media, dit kan zomaar extra klanten opleveren.

 

 

Vertrouwenwekkende info

 

Ondersteun de bezoeker in zijn keuze. Misschien is hij geen doorgewinterde internetter of is hij nog niet 100% zeker van het product. Als hij twijfelt is het goed om hem met de juiste informatie dat vertrouwen te geven. Denk hierbij aan claims over garantie, contactgegevens (ik kan ze altijd nog bellen mocht ik er niet uit komen), niet-tevreden-geld-terug acties, etc.


 

Blijf meten en verbeteren

 

Voorgaande tips kunnen je helpen de conversie te verhogen. Om te weten wat specifiek in jouw geval wel en niet werkt en wat de impact is, is het zaak om continue te experimenteren en de resultaten te meten. Denk hierbij aan A/B testen van verschillende versies van je landingpage en kijk wat de verschillen zijn. Nog mooier is multivariate testen, om meerdere elementen in één test te toetsen.

 

Voor tracking tools ga dan naar de pagina Seo Tools